CAT  ESP  ENG  FRA 
RESSENYES » 2011-06-22 | by olga

La veu d'escola: de Monteverdi a Granados

Cicle: La música del Museu, 19-06-2011.

Museu de la Música, Barcelona 19 de juny de 2011.

Olga Miracle, soprano
Marju Vatsel, clavicèmbal i pianoforte

Amb els instruments històrics: clavicèmbal Zell i piano Erard.

Cada època té el seu tipus de cant i desenvolupa el seu propi estil musical per assolir els seus objectius particulars. La música vocal, com la instrumental, s'adapta a les necessitats concretes de cada període, amb tècniques i formes pròpies que ens parlen de cada moment històric i la seva interrelació amb el món instrumental...

LLEGIR-NE MéS »
6268 lectures    
0 Comentaris    

RESSENYES » 2011-05-29 | by olga

La Legió d'Honor

Teatre La Faràndula. Sabadell. 29-05-2011

El diumenge 29 de maig de 2011 s'ha representat al Gran Teatre La Faràndula de Sabadell la sarsuela catalana La Legió d'Honor de Rafael Martínez Valls.
El repartiment:
Carlota:
Olga Miracle, soprano

Marcel: Josep Lluís Blanch, tenor
Brissac: Cris Viñas, baríton
Cors de Sarsuela de Sabadell
Josep Olivella, direcció

LLEGIR-NE MéS »
29568 lectures    
1 Comentaris    

RESSENYES » 2011-05-01 | by olga

Concert de musicals i òperes

Teatre Coliseum, 1-5-2011.

Concert al Teatre Coliseum de Barcelona en benefici de la Fundació Catalana de Lupus.

LLEGIR-NE MéS »
41056 lectures    
0 Comentaris    

ARTICLES » 2011-04-24 | by olga

Lluís Millet, Mestre de Capella de Sant Felip Neri de Barcelona

Celebreacions dels dies 22 i 23 d'abril de 2011.

Divendres i dissabte Sant vaig tenir el goig d'intervenir en els actes litúrgics de l'Església de Sant Felip Neri, al bell mig del barri gòtic, en aquella placeta amagada al costat de la Plaça de la Catedral, pel carreró que gira, i que si no saps ben bé on és, no la trobes per casualitat; hi has d'anar expressament. Gairebé cada dia hi ha turistes que s'hi aturen menats pels seus guies, que en diferents llengües els expliquen per què la paret de l'església no és llisa sinó curulla de cràters i incisions de totes mides. L'explicació que els donen és esfereïdora, sobretot si no deixes d'observar la façana de l'església mentre el guia parla: les parets del temple van veure morir centenars d'infants, víctimes d'un cruel bomabardeig l'any 1938; les pedres foradades de la façana encara se'n recorden.

Lluís Millet, fundador de l'Orfeó Català i un dels músics més importants de la nostra història, va ser Mestre de Capella de Sant Felip Neri i va compondre un bon nombre de cants per a la litúrgia

LLEGIR-NE MéS »
12456 lectures    
0 Comentaris    

RESSENYES » 2011-04-13 | by olga

Cançons de Toldrà i Ives

Concert, dimecres 13 d'abril de 2011 a l'IEN de Barcelona.

"Ha estat un concert molt emotiu, les cançons de Toldrà m'han fet plorar." C. F.

"Avui heu tingut una màgia especial. Moltes felicitats per aquest concert." M. C. R.

LLEGIR-NE MéS »
6865 lectures    
0 Comentaris    

PROJECTES » 2011-04-11 | by olga

Proper concert, 13-4-2011. Cançons de Toldrà i Ives.

Proper Concert:

Dimecres 13 d'abril a les 19.30.
Olga Miracle, soprano. Jordi Tomàs, piano.

Institut d'Estudis Nord-americans. Barcelona.
Entrada gratuïta.

Charles Ives
Eduard Toldrà foren dos músics que visqueren en un període de temps similar però amb realitats socials i polítiques ben diferents. Reunir en un sol recital aquests dos interessants compositors ens permetrà experimentar dues maneres diferents, encara que potser no tan contraposades com podria semblar inicialment, de concebre l'art musical...

LLEGIR-NE MéS »
10879 lectures    
0 Comentaris    

ARTICLES » 2011-04-06 | by olga

CANTAR ALLA VIOLA I Part: L' Air de cour

per Xavier Domínguez

Durant el segle XVI i començament del XVII l'instrument predilecte per a acompanyar la veu, ja fos recitada o cantada, va ser el llaüt (en totes les seves variants). Aquesta combinació va generar una literatura abundant i exquisidament refinada que, ja des de final del segle XV i fins a l'adveniment del barroc, va representar un dels cims de la música a Europa.

Baldassare Castiglione, en el seu llibre El Cortesà (Venècia, 1528), feia escollir a Federico Fregoso la millor classe de música, i aquest, sens dubte, optava pel Cantar alla viola"... és encara més bell saber cantar amb el llaüt, atès que tota la dolçor consisteix en un cant sol. Però sobretot em sembla agradable recitar una poesia amb acompanyament de llaüt, la qual cosa afegeix tanta gràcia i eficàcia a les paraules, que és una excelsa meravella".

LLEGIR-NE MéS »
5496 lectures    
0 Comentaris    

ARTICLES » 2011-04-06 | by olga

CANTAR ALLA VIOLA II part: Els Llibres d'ayres

per Xavier Domínguez

A l'Anglaterra del segle XVI i tombant del XVII, l'ayre (també ayraire), fou la forma musical predilecta dels compositors per expressar-se amb profunditat. El llenguatge de l'ayre va esdevenir més senzill i directe que el del madrigal anglès, i el resultat donà lloc a un estil melòdic més declamatori, expressiu i refinat. La vida de l'ayre va ser curta però intensa: començà amb el First Booke of Songes de John Dowland (1597) i acabà amb el First Booke of Ayres de John Attey (1622). Aquests vint-i-cinc anys veieren la publicació d'una trentena de llibres de vint compositors diferents.

LLEGIR-NE MéS »
20351 lectures    
0 Comentaris    

ARTICLES » 2011-03-11 | by olga

Reflexions al voltant del lied a Catalunya: de la Renaixença al Noucentisme

Olga Miracle/Jordi Tomàs. Article publicat a la revista Llengua Nacional núm. 67/2009

Molts cops ens preguntem sobre les particularitats de l'evolució musical a casa nostra pel que fa a la resta de la Península Ibèrica i a França, i molt poques vegades trobem respostes que defugin estereotips de caràcter polític o que demostrin una suposada diferència. Tanmateix, tot allò que podria semblar una afirmació relativitzadora de l'aportació de Catalunya a la història universal de la música, està molt lluny de la realitat. N'hi ha prou de pensar en la importància cabdal que tingué el monestir de Ripoll com a escola de cant gregorià, o en la quantitat de músics que aportà el Principat a la resta d'Europa durant el període barroc. Ara bé, és cosa innegable que en aquells moments la música que es feia a Catalunya s'inscrivia en el context de la música occidental, sense gaire diferenciacions autòctones. 

Amb l'arribada dels nacionalismes del segle xix i la consegüent revalorització del món tradicional i folclòric s'inicià un procés que portà a la creació d'un llenguatge musical culte, específicament català. Aleshores, entre els diferents gèneres que es conrearen (música coral, òpera, música simfònica, lied...), els compositors semblaren tenir una especial preferència pel lied o cançó per a veu solista i piano. No és d'estranyar la quantitat de cançons que varen ser compostes entre la segona meitat del segle xix i la primera del xx, ja que, tenint en compte la situació institucional del nostre país en aquell temps, no era fàcil de tenir a l'abast grans orquestres amb bona formació per a poder interpretar amb facilitat les obres dels autors contemporanis; en canvi, trobar-se un parell o tres d'amics disposats a fer música junts era del tot viable. Si a aquest fet hi afegim l'auge poètic que representà la Renaixença i, per tant, la diversitat de poemes als quals poder posar música, entendrem el gran interès pel gènere lied en aquell moment de la història.

LLEGIR-NE MéS »
19292 lectures    
1 Comentaris    

ARTICLES » 2011-03-11 | by olga

Els bons aires de Leipzig

"Bach en son temps"

Johann Sebastian Bach, el més prolífic i genial compositor del barroc alemany, va néixer a Eisenach el 31 de març de 1685, localitat on va viure fins als 18 anys. Més tard la seva vida va transcórrer per curts períodes a les ciutats de Weimer i Köthen fins que, finalment, es va establir a Leipzig l'any 1723 fins el 1750, any del seu traspàs.

Del seu primer matrimoni, Bach va tenir set fills, i del seu segon amb Anna Magdalena, tretze, dels quals només sis varen sobreviure fins a l'edat adulta. Ens podem imaginar que no devia ser fàcil mantenir una família tan nombrosa. El seu càrrec de "Kantor" a la Thomasschule de Leipzig, vinculada a l'església luterana de Sant Tomàs, a més del càrrec de director musical d'altres esglésies importants de la ciutat, feien que tingués a una activitat professional molt intensa que consistia en: dirigir els cors de l'escola, tocar i dirigir en les celebracions litúrgiques, organitzar la vida musical de la comunitat eclesiàstica, tocar l'orgue de l'església, compondre una cantata per setmana, ensenyar música als infants i un no parar d'obligacions envers l'educació i la comunitat, que fins i tot l'obligava per contracte a ensenyar llatí, cosa que no volia fer i que va aconseguir delegar subcontractant algú que ho fes per ell.


LLEGIR-NE MéS »
42113 lectures    
1 Comentaris    

RESSENYES » 2011-02-04 | by olga

Musicals i cors d'òpera en concert

Auditori de l'Il.lustre Col.legi d'Advocats, 2 de febrer de 2011

El dia 2 de febrer de 2011 es va fer un concert a l'auditori de l'Il.lustre Col.legi d'Advocats, en ocasió de les festes de Sant Raimon de Penyafort, a càrrec de la Coral del Col.legi, dirigida per Quim Manyós, amb el tenor Jordi Cortada, el pianista Marc Garcia i jo mateixa com a soprano. El concert va gaudir de gran èxit, fet que ens omple a tots de satisfacció, com així ho van demostrar una sala plena de gom a gom, un públic entregat i una cloenda amb tres bisos. 

En el palauet d'estil neoclàssic alçat entre els anys 1883-1885, que és seu del Col·legi d'Advocats des de l'any 1922, hi ha una sala d'actes gran i acollidora, folrada d'elegant vellut vermell, on la figura d'Atenea, deessa de la saviesa, i un reguitzell de columnes corínties s'alcen amb solemnitat per vetllar els actes que s'hi realitzen.

LLEGIR-NE MéS »
79746 lectures    
2 Comentaris    

RESSENYES » 2011-01-30 | by olga

Wagner: Wesendonck Lieder

Article publicat a: Revista Wagneriana, N. 76, 01-2011.

OLGA MIRACLE, RICHARD WAGNER Y JOAQUIM PENA. (J. M. Revista Wagneriana, edición en castellano).

(...). En cuanto a la interpretación propiamente musical de los Wesendonck lieder de Richard Wagner, hemos de confesar que nos emocionaron y nos conmovieron. Lo mejor que podemos decir de ellos es que tanto a Wagner como a Mathilde les habrían gustado. (...). Nos gustó la interpretación, el timbre de voz, la forma de cantarlos, los matices y también la interpretación pianística en una partitura difícil y complicada. Les concederíamos un diez sobre diez. (...).

LLEGIR-NE MéS »
107875 lectures    
1 Comentaris    

PROJECTES » 2010-12-09 | by olga

Cançons del segle XVI "alla viola"

Un nou projecte de música antiga
Amb el llautista Xavier Dominguez aquest diumenge enregistrarem una mostra de diverses cançons del segle XVI en llengua francesa i anglesa. Es tracta de melodies suggerents i fresques de diferents autors, escrites en tablatura per a ser acompanyades per llaüt, i aquí s'inicia un nou projecte musical que esperem donar a conèixer ben aviat. Aquest nou duet s'anomenarà Alla viola.
LLEGIR-NE MéS »
18385 lectures    
0 Comentaris    

RESSENYES » 2009-06-01 | by olga

Alió, Morera, Toldrà. De la Renaixença al Noucentisme

Revista Llengua Nacional - núm. 67 - II trimestre del 2009

"...He escoltat el disc, i música i poesia m'han portat a indrets de mar quieta en el reclòs espai entre muntanyes de la portada del CD. Això i res més que això és el que hi trobareu: música, poesia, sons deixats anar de les tecles del piano i la veu argentada i arrodonida de l'Olga Miracle, plena de matisos harmònics presents a tota la tessitura i que ens sorprèn amb l'amplitud del seu fiato acolorit que es fon lentament com una posta de sol...".

LLEGIR-NE MéS »
9419 lectures    
0 Comentaris    

...
...