Diàlegs entre Fauré i Saint-Saëns.
Concert dramatitzat, realitzat a la Sala Pau Casals de l'AUDITORI de Barcelona, el dia 21 de juny de 2011 (dia internacional de la música).
Olga Miracle, soprano
Actors: Oriol Carbonell (Fauré), Antoni Escudero (Saint-Saëns)
Marc Garcia, piano
Carles Muñoz, violoncel
Ballarins: Cristina Agulló, Joan López
Maria Mercè Argüelles, contralt
Carles Muntaner, direcció d'actors
Gustau Gallardo, documentació i assessorament històric
Coral Espígol
Coral del Col·legis d'Advocats de Barcelona
Cor participatiu de la FCEC (Federació d'entitats corals de Catalunya), de la demarcació del Barcelonès
Quim Manyós, idea original guió i direcció
Diàlegs entre Fauré i Saint-Saëns és un espectacle poc usual que intercala l'escenificació amb el cant coral. L'acció de l'obra se situa a París, l'any 1900, concretament als locals de la Société Nationale de Musique d'aquesta ciutat. Els compositors Camille Saint-Saëns i el seu amic i alumne Gabriel Fauré, com a testimonis i protagonistes privilegiats, dialoguen sobre la música i els compositors europeus des de 1850 fins al 1900. És aquesta una època farcida d'importants canvis per a la humanitat (socials, tecnològics, científics) i de riquíssims moviments artístics, que en el terreny musical abasten des del darrer període romàntic fins al naixement de l'impressionisme i els nacionalismes musicals.
A partir d'aquests diàlegs ficticis, s'ha volgut fer un repàs d'alguns dels principals representants dels diversos moviments musicals que han fet història en aquest període de temps. D'aquesta manera, els contertulians van fent comentaris sobre l'enorme influència exercida per Wagner o sobre com, des de França i altres països europeus, s'intenta que la tradicional hegemonia musical germànica tendeixi a repartir-se en una distribució geogràfica més àmplia.
Mentrestant, entre conversa i conversa, solista i cor interpreten les evocacions dels protagonistes tot elaborant un mosaic heterogeni amb exemples de temes corals de tots els compositors de l'època. L'obra consta de tres actes, el primer és dedicat a París, el segon a Viena i el món germànic i el tercer passa per Rússia, Finlàndia, Anglaterra, Itàlia i acaba a Catalunya.
S'ha volgut remarcar la part més humana dels compositors i descriure, en el marc d'un context imaginari, la universalitat de la música. Les diferències entre els compositors i els territoris i les varietats expressives i d'estils desperten sentiments diversos en els oients, però la música que ja s'ha creat, sigui de qui sigui i sigui d'on sigui, es justifica per ella mateixa, i segur que sempre trobarà qui l'escolti i qui en gaudeixi.
PROGRAMA:
1. | Pavana | Gabriel Fauré, 1887. Piano |
2. | Sérénade | Charles Gounod, 1857. Solista: Olga Miracle |
3. | Brahma, divin Brahma (de Les pêcheurs de perles) | Georges Bizet, 1863 |
4. | Le jugement de Pâris (de La belle Hélène) | Jacques Offenbach, 1864 |
5. | Lydia | Gabriel Fauré, 1865 |
6. | Madrigal | Gabriel Fauré, 1883 |
7. | Calme des nuits | Camille Saint-Saëns, 1882 |
8. | Les fleurs et les arbres | Camille Saint-Saëns, 1883 |
9. | Après un rêve | Gabriel Fauré, 1877. Solista: Olga Miracle |
Acte II | ||
10. | Chor der Pilger (de Tannhäuser) | Richard Wagner, 1845 |
11. | L'eternel est son nom | Franz Liszt, ca. 1850 |
12. | Pange Lingua | Anton Bruckner, 1868 |
13. | Es glänzt die laue Mondennacht | Josef G. Rheinberger, 1869 |
14. | Der Fiedler | Johannes Brahms, 1883 |
15. | Wiegenlied | J. Brahms, 1868. Solista: Olga Miracle |
Acte III |
||
16. | June (de The Seasons) | Piotr I. Txaikovski, 1876. Piano |
17. | Send forth Thy light | Mily Balakirev, 1880 |
18. | Sviatii Bozhe | Piotr I. Txaikovski, 1878 |
19. | Festliche Hymne (de Finlandia) | Jean Sibelius, 1899 |
20. | As torrents in summer | Edward Elgar, 1896 |
21. | Pater noster | Giuseppe Verdi, 1879 |
22. | L'emigrant | Amadeu Vives, 1890. SOlista: Olga Miracle |
23. | El cant de la senyera | Lluís Millet, 1896 |
24. | Le cygne | Camille Saint-Saëns, 1887. Violoncel i piano |