Sempre és un plaer descobrir nous orgues històrics, com el del proppassat 23 d'agost a Larraga.
Cantar amb un orgue històric és cantar amb un instrument que fins al dia de la meva arribada al lloc del concert és "un desconegut": una nova veu que em convida a interpretar música plegats. És per això que el Trio Sekrets és tan especial, perquè és un projecte musical que es desenvolupa en funció de l'orgue que ens convida. "Dissenyem" un repertori adient a l'orgue segons la seva època de construcció i possibilitats de registres i timbres.
Enguany he dedicat una bona part del projecte a les dones compositores del barroc, sobretot perquè el 2019 ha coincidit amb l'efemèride del 400 aniversari de Barbara Strozzi (1619-1677). Jo coneixia força l'obra de Barbara Strozzi, però no tant la de la seva coetània Isabella Leonarda, que ha estat un plaent descobriment.
També hem treballat i interpretat en concert obres d'Elisabeth Jacquet de la Guerre, gran compositora del barroc francès més consolidat, qui, essent una nena prodigi des dels cinc anys era cridada pel Rei Lluís XIV per a tocar el clavicèmbal al seu palau. L'obra de La Guerre és extensíssima; nosaltres ens hem centrat en les seves darreres cantates franceses, publicades el 1715. L'estil barroc francès és ric en ornamentació, rítmic i d'elaborada harmonia. Gràcies, Elisabeth Jacquet, per haver-me fet treballar l'estil francès amb tanta consciència.
Potser els agradaria saber a aquestes valentes compositores de fa tres-cents cinquanta anys -que en cap dels tres casos devien tenir una vida gens fàcil, pel sol fet de ser dones-, que la seva obra és interpretada i sentida arreu, amb el magnífic acompanyament de diferents orgues, instruments que també han sobreviscut en els seus temples més de tres segles, amb la millor intenció d'acostar-nos al so i expressivitat que s'imaginaven quan varen escriure la seva música.
Bé, deixo aquestes paraules en aquest apartat del blog, i seguim treballant pel nostre proper concert que serà la setmana que ve a la Província d'Albacete.